Iκανότητες ακοής λόγου από την νεογνική ηλικία

0-6 μηνών | Ακοή και Ακουστική Αντίληψη

Μπορεί να αντιληφθεί την παρουσία ήχων όπως:

  • Περιβαλλοντικοί ήχοι όπως το τηλέφωνο που χτυπά, τον θόρυβο της ηλεκτρικής σκούπας ή το γάβγισμα ενός σκύλου
  • Παιχνίδια με ήχους
  • Μουσική
  • Ξαφνιάζεται από δυνατούς ήχους
  • Χαμογελά όταν του μιλούν

 Γλωσσική Ανάπτυξη

  • Βαβίζει, κάνει ήχους όπως "μπα-μπα", "ντα-ντα"
  • Κλαίει με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με τις ανάγκες του
  • Γελά
  • Εκφράζει τον ενθουσιασμό και τη δυσαρέσκεια με διαφορετικό τρόπο

6-12 μηνών | Ακοή και Ακουστική Αντίληψη

  • Διασκεδάζει παίζοντας "Κου-κου! Τζα!"
  • Γυρίζει να δει προς την κατεύθυνση από όπου προέρχονται οι ήχοι
  • Ακούει όταν του μιλούν
  • Κατανοεί απλές λέξεις όπως "μαμά", "μπαμπά", "γεια".
  • Αναγνωρίζει λέξεις οικείων αντικειμένων όπως "γάλα", "κούκλα", "ποτήρι"
  • Ανταποκρίνεται σε απλές φράσεις όπως "γεια σου", στείλε φιλάκι", "πού είναι ο μπαμπάς;"
  • Αρχίζει να ανταποκρίνεται σε αιτήματα όπως "έλα εδώ" ή "θέλεις κι άλλο;"
  • Σχετίζει ήχους με αντικείμενα όπως το κουδούνι της πόρτας και το τηλέφωνο

Γλωσσική Ανάπτυξη

  • Το βάβισμα ακούγεται πιο "καθαρά" (σαν λέξεις)
  • Χρησιμοποιεί ήχους για να τραβήξει και να διατηρήσει την προσοχή εκτός του κλάματος
  • Χρησιμοποιεί νοήματα για να επικοινωνήσει (σηκώνει τα χέρια όταν θέλει αγκαλιά ή χαιρετά)
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί τις πρώτες αναγνωρίσιμες λέξεις όπως "μαμά", "ναι"

 

1-2 ετών | Ακοή και Ακουστική Αντίληψη

  • Ανταποκρίνεται σε απλές εντολές όπως "Κλώτσησε την μπάλα", "Φέρε το βιβλίο"
  • Αντιλαμβάνεται και αντιδρά σε απλές προτάσεις όπως "Πάει" και "Πού είναι;"
  • Μπορεί να δείξει μέλη του σώματος όταν του ζητηθεί
  • Διασκεδάζει ακούγοντας ιστορίες, τραγούδια, ποιήματα και μπορεί να δείχνει σε εικόνες βιβλίου όταν του ζητηθεί
  • Συνεχίζει να αναπτύσσει το λεξιλόγιο κατανόησης

Γλωσσική Ανάπτυξη

  • Χρησιμοποιεί τη λέξη "όχι"
  • Χρησιμοποιεί φράσεις δύο λέξεων όπως "γειά σου", "πάμε σπίτι"
  • Χρησιμοποιεί διάφορα σύμφωνα στην αρχή πολλών λέξεων
  • Προσθέτει τρεις ή τέσσερις νέες λέξεις κάθε μήνα

2−3 ετών | Ακοή και Ακουστική Αντίληψη

  • Μπορεί να παρακολουθήσει και να κατανοήσει προτάσεις σχετικές με εικόνες κατά την ανάγνωση βιβλίου
  • Κατανοεί ερωτήσεις σχετικές με τον χώρο ("Πού...;")
  • Αναγνωρίζει περισσότερες από 200 λέξεις

Γλωσσική Ανάπτυξη

  • Συνδιάζει δύο ή τρεις λέξεις όπως "Μπαμπά βόλτα", "Μαμά θέλω παγωτό"
  • Κάνει ήχους ζώων
  • Χρησιμοποιεί το όνομά του
  • Χρησιμοποιεί 200 ή περισσότερες λέξεις και προσθέτει μία ή δύο νέες λέξεις κάθε εβδομάδα

3−4 ετών | Ακοή και Ακουστική Αντίληψη

  • Απαντά όταν το φωνάζουν από άλλον χώρο
  • Ακούει μουσική, τηλεόραση στα ίδια επίπεδα έντασης με τους άλλους
  • Μπορεί να θυμηθεί κάτι που ειπώθηκε και να το επαναλάβει όταν προκύψει ερέθισμα (παρόμοια εικόνα ή κατάσταση)

Γλωσσική Ανάπτυξη

  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 3-5 λέξεων
  • Απαντά σε πληθώρα ερωτήσεων ανοικτού τύπου ("Ποιος...;", "Τι...;", "Πού...;", "Γιατί...;")
  • Εξιστορεί γεγονότα της ζωής του, από το σχολείο, το παιχνίδι κλπ.
  • Χρησιμοποιεί 500 ή περισσότερες λέξεις