Iκανότητες ακοής λόγου από την νεογνική ηλικία
0-6 μηνών | Ακοή και Ακουστική Αντίληψη
Μπορεί να αντιληφθεί την παρουσία ήχων όπως:
- Περιβαλλοντικοί ήχοι όπως το τηλέφωνο που χτυπά, τον θόρυβο της ηλεκτρικής σκούπας ή το γάβγισμα ενός σκύλου
- Παιχνίδια με ήχους
- Μουσική
- Ξαφνιάζεται από δυνατούς ήχους
- Χαμογελά όταν του μιλούν
Γλωσσική Ανάπτυξη
- Βαβίζει, κάνει ήχους όπως "μπα-μπα", "ντα-ντα"
- Κλαίει με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με τις ανάγκες του
- Γελά
- Εκφράζει τον ενθουσιασμό και τη δυσαρέσκεια με διαφορετικό τρόπο
6-12 μηνών | Ακοή και Ακουστική Αντίληψη
- Διασκεδάζει παίζοντας "Κου-κου! Τζα!"
- Γυρίζει να δει προς την κατεύθυνση από όπου προέρχονται οι ήχοι
- Ακούει όταν του μιλούν
- Κατανοεί απλές λέξεις όπως "μαμά", "μπαμπά", "γεια".
- Αναγνωρίζει λέξεις οικείων αντικειμένων όπως "γάλα", "κούκλα", "ποτήρι"
- Ανταποκρίνεται σε απλές φράσεις όπως "γεια σου", στείλε φιλάκι", "πού είναι ο μπαμπάς;"
- Αρχίζει να ανταποκρίνεται σε αιτήματα όπως "έλα εδώ" ή "θέλεις κι άλλο;"
- Σχετίζει ήχους με αντικείμενα όπως το κουδούνι της πόρτας και το τηλέφωνο
Γλωσσική Ανάπτυξη
- Το βάβισμα ακούγεται πιο "καθαρά" (σαν λέξεις)
- Χρησιμοποιεί ήχους για να τραβήξει και να διατηρήσει την προσοχή εκτός του κλάματος
- Χρησιμοποιεί νοήματα για να επικοινωνήσει (σηκώνει τα χέρια όταν θέλει αγκαλιά ή χαιρετά)
- Αρχίζει να χρησιμοποιεί τις πρώτες αναγνωρίσιμες λέξεις όπως "μαμά", "ναι"
1-2 ετών | Ακοή και Ακουστική Αντίληψη
- Ανταποκρίνεται σε απλές εντολές όπως "Κλώτσησε την μπάλα", "Φέρε το βιβλίο"
- Αντιλαμβάνεται και αντιδρά σε απλές προτάσεις όπως "Πάει" και "Πού είναι;"
- Μπορεί να δείξει μέλη του σώματος όταν του ζητηθεί
- Διασκεδάζει ακούγοντας ιστορίες, τραγούδια, ποιήματα και μπορεί να δείχνει σε εικόνες βιβλίου όταν του ζητηθεί
- Συνεχίζει να αναπτύσσει το λεξιλόγιο κατανόησης
Γλωσσική Ανάπτυξη
- Χρησιμοποιεί τη λέξη "όχι"
- Χρησιμοποιεί φράσεις δύο λέξεων όπως "γειά σου", "πάμε σπίτι"
- Χρησιμοποιεί διάφορα σύμφωνα στην αρχή πολλών λέξεων
- Προσθέτει τρεις ή τέσσερις νέες λέξεις κάθε μήνα
2−3 ετών | Ακοή και Ακουστική Αντίληψη
- Μπορεί να παρακολουθήσει και να κατανοήσει προτάσεις σχετικές με εικόνες κατά την ανάγνωση βιβλίου
- Κατανοεί ερωτήσεις σχετικές με τον χώρο ("Πού...;")
- Αναγνωρίζει περισσότερες από 200 λέξεις
Γλωσσική Ανάπτυξη
- Συνδιάζει δύο ή τρεις λέξεις όπως "Μπαμπά βόλτα", "Μαμά θέλω παγωτό"
- Κάνει ήχους ζώων
- Χρησιμοποιεί το όνομά του
- Χρησιμοποιεί 200 ή περισσότερες λέξεις και προσθέτει μία ή δύο νέες λέξεις κάθε εβδομάδα
3−4 ετών | Ακοή και Ακουστική Αντίληψη
- Απαντά όταν το φωνάζουν από άλλον χώρο
- Ακούει μουσική, τηλεόραση στα ίδια επίπεδα έντασης με τους άλλους
- Μπορεί να θυμηθεί κάτι που ειπώθηκε και να το επαναλάβει όταν προκύψει ερέθισμα (παρόμοια εικόνα ή κατάσταση)
Γλωσσική Ανάπτυξη
- Χρησιμοποιεί προτάσεις 3-5 λέξεων
- Απαντά σε πληθώρα ερωτήσεων ανοικτού τύπου ("Ποιος...;", "Τι...;", "Πού...;", "Γιατί...;")
- Εξιστορεί γεγονότα της ζωής του, από το σχολείο, το παιχνίδι κλπ.
- Χρησιμοποιεί 500 ή περισσότερες λέξεις